BIOGRAFIE JOOST REKVELD

Joost Rekveld (1970) maakt sinds 1991 hoofdzakelijk abstracte films, lichtinstallaties en live projecties. In zijn werk verkent hij de zintuiglijke consequenties van zelfontworpen systemen, die vaak zijn gebaseerd op concepten die hij ontleent aan natuurkunde en biologie. Zijn films, installaties en performances zijn gecomponeerde documentaires van deze verkenningen, en pogen door zintuiglijke rijkdom bij te dragen aan een intiemer en non-verbaal begrip van onze mensgemaakte, technologische wereld.

Zijn werk is wereldwijd vertoond in een scala aan festivals en vertoningsplekken voor experimentele film, animatiefilm of anderszins korte film. Hij was betrokken bij vele theaterprojecten, vaak met dansgroep Emio Greco | PC of muziektheaterensemble De Veenfabriek. Hij stelde veel filmprogramma’s samen over de geschiedenis van abstracte animatiefilm en lichtkunst. In 2004 was hij de curator van ‘4D in het Filmmuseum’, een grote tentoonstelling, serie vertoningen en lezingen in het Nederlands Filmmuseum, in respons op de opdracht om een link te leggen tussen zijn eigen werk en thema’s uit het werk van Laszlo Moholy-Nagy. In 2006 ontwikkelde hij in opdracht van het MUHKA in Antwerpen een didactische opstelling geinspireerd op het werk van Malevich. Historische beeldmachines werden daarin getoond als voorlopers van een utopische wereld zonder materiele objecten. In 2008 ontwikkelde hij met Paul Koek, Paul Slangen, Martijn Padding en Theun Mosk de muziektheaterproductie ‘Licht is de Machine’, gebaseerd op een aantal kunstenaarsutopieën uit het midden van de 20e eeuw en waarbij het werk van Charles Fourier ten grondslag lag aan de dramaturgie.

Joost Rekveld geeft les sinds 1996 en schrijft incidenteel essays. Sinds 2008 is hij hoofd van de Interfaculteit ArtScience van het Koninklijk Conservatorium en de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag.

Voor meer informatie over Joost Rekveld klik hier